Niels Brock Digital

Hvad kan vi hjælpe dig med?

Aktiviteter

Journal

Aktiviteten Journal kan bruges til de mindre opgaver/øvelser i undervisningen

Didaktisk/pædagogisk anvendelse

Når eleverne arbejder med skrivning også i fag, hvor der ikke er skriftlighed, understøtter det deres læring. Der er mange elever, der ikke rækker hånden op når der er klassedialog i forbindelse med gennemgang af mindre opgaver/øvelser. Eleverne kan fx i noteform skrive deres overvejelser for løsning af en opgave ind i en Journal. Ved at alle eleverne skal skrive i deres Journal sikres det, at alle er blevet aktiveret i den enkelte sekvens. Samtidig får du som underviser også et større indblik i den enkelte elevs faglige niveau.

Lav en klar forventningsafstemning med dine elever i forhold til, hvordan og hvor meget de skal skrive i den enkelte Journal for hver opgave. Hvis det er i ren noteform, så er det nok, at feedbacken er kort, det kan være ved ‘Set’ eller ‘Godkendt/ikke godkendt’ indstilling.

Formålet ved Journalen er at aktivere alle eleverne ved de mindre øvelser i undervisningen og at du som underviser får et større indblik i elevernes faglige niveau rent mundtligt.

Overvej, om du gerne vil have at eleverne skriver i Journal bare en enkelt gang fx i slutningen af et forløb for at samle op, eller om du vil bruge det løbende under et forløb, så det bliver til en slags logbog. Eller noget helt tredje. 

 Forskellige eksempler:

  1. Eleverne får 30 min. til at lave en retorisk analyse af en tale, et digt, en artikel – så for at sikre alle eleverne bliver aktiveret, så kan der oprettes en Journal.
  2. Eleverne får 20 min. til at løse opgave 15.4 i en bog – så for at sikre alle eleverne bliver aktiveret, så kan der oprettes en Journal.
  3. Overblik over alle Journaler fra en elev:
    Ved karaktergivning, kan det være en god idé at orientere sig i hvad eleven i det hele taget har skrevet ikke kun i afleveringer, men også i Journalerne. For at få overblik over alle journaler, som én elev har skrevet i skal du gøre det følgende: (1) Klik på Deltagere øverst i et rum (2) Klik på elevens navn i oversigten (3) I højre side under Rapporter klik på Komplet rapport. Så har du en oversigt over alt, hvad eleven har lavet i MNB herunder også de udfyldte Journaler.


Step by step guide
  1. Klik på ‘Tilføj aktivitet eller materiale’
  2. Klik på Journal
  3. Skriv en titel på Journalen
  4. I tekstfeltet under ‘Emne’ kan du skrive til eleverne
  5. Karakter > kan du indstille typen til Skala
  6. Under ‘Skala’ kan du vælge ‘Godkendt/ikke godkendt
  7. Definer evt. en beståelseskarakter til 1.00 i feltet: ‘Karakter for bestået’, dvs. Godkendt
  8. Gennemført aktitivitet > vælg ‘Eleven skal have en karakter for at denne aktivitetet bliver markeret som gennemført’ > vælg ‘Beståelseskarakter’
  9. Klik på ‘Gem og returner til kurset

    Tip!

    I opsætningen af en journal skal man også være opmærksom på  indstillingen af “Karakter”. Hvis det bruges som løbende logbog, så er det en god ide at vælge ‘Skala’ “godkendt/ikke godkendt”, som forklaret ovenfor. Man kan også give feedback, men det er ikke meningen at give en omfattende feedback, som fx til en aflevering. 

    Ud fra et elevperspektiv, er journal mere en motivationsfaktor til at få arbejdet med en mindre opgave i undervisningen. Journal kan også fungere, som en slags notesbog, så eleverne har deres noter samlet med deres materiale i MitNielsBrock.